Marcello Marcello

Deze Italiaanse film is een niemendalletje. Het acteerwerk is niet bijzonder, het verhaal is erg voorspelbaar, kortom, waarom eigenlijk aandacht aan besteden? Omdat er toch een aantal elementen in het verhaal zitten die de moeite waard zijn. Net als de sprookjes van vroeger, ze waren voorspelbaar en ‘plat’ maar weerspiegelden wel levenswijsheden. Dat is met Marcelo Marcelo ook zo.

Het verhaal speelt op een Italiaans eiland in de Thyreense Zee. Een eiland symboliseert iets. Een klein eiland heeft zijn beperkingen. De bevolking is er opgesloten en iedereen kent iedereen. Het eiland kent zijn eigen wetten en gebruiken. Een ervan heeft de bewoners veel verdriet en ongeluk bezorgd. En over die gewoonte gaat de film. Een jongen en een meisje is het niet eerder dan vanaf haar 18e verjaardag geoorloofd alleen met elkaar te zijn. Iedere jongen kan meedingen naar die eerste afspraak. Degene die aan de vader(!) het mooiste geschenk geeft is de gelukkige. De wil van het meisje komt op de tweede plaats. Arme families delven natuurlijk het onderspit. Marcello is de zoon van een arme visser. Hij maakt dus weinig kans. Begrijpelijk dat hij zich tegen het systeem verzet. Totdat de dochter van de burgemeester terugkeert op het eiland. Uit liefde voor haar overwint hij zijn weerzin tegen het systeem. Hij wil de haan van de slager als geschenk geven. Deze haan haalt de burgemeester telkens uit zijn slaap. De slager houdt de haan om de burgemeester te sarren. De haan is niet te koop, wel te ruilen tegen twee flessen Limoncello, gestookt door twee ongetrouwde zussen op een naburig eiland. Het is een onmogelijke opgave. Marcello gaat toch op pad. De zusters willen niet tenzij hij hen de trouwjurken brengt die de naaister destijds voor hen maakte. Volgens een roddel werden hun aanstaande (tweelingbroers) destijds op haar verliefd en ging het huwelijk niet door. Marcelo bezoekt de naaister, een verbitterde vrouw. Het dorp maakt gebruik van haar diensten maar negeert haar als mens. De oorzaak ligt bij haar broer die ‘fout’ was in de oorlog. De kapper heeft hem destijds geliquideerd. De revolver hangt in de kapperszaak. Marcello vermoedt dat hij de jurken alleen krijgt in ruil voor die revolver. De kapper is en blijft de held van het eiland. Hij zit gevangen in die rol. Zijn moeder tiranniseert haar zoon en berooft hem van zijn platencollectie. Rock ’n roll is duivels. De pastoor houdt de platen in bewaring. Marcello wil die platen teruggeven aan de kapper in ruil voor de revolver. De pastoor wil van deze duivelse stemmen alleen afstand doen in ruil voor ‘de stem van God’. Dat is een eenzame vrouw op het eiland die zich verschuilt voor ieder ander. Zij heeft ooit naakt geposeerd en het schilderij is op het eiland. Zij is bang herkend te worden. Zij wil wel in het kerkkoor komen zingen… in ruil voor het schilderij. Maar dat hangt bij de rijkste man van het eiland. Diens zoon is een regelrechte concurrent van Marcelo als het gaat om de hand van het meisje. De jongen interesseert zich niet voor de dochter van de burgemeester, maar wil simpelweg altijd de eerste zijn die met ieder meisje uitgaat. Hij zal het schilderij regelen als Marcello, mocht hij winnen, het afspraakje ‘overdoet’ aan hem. Marcello sluit de deal. Dan ontrolt zich de keten van gebeurtenissen waarin het Marcello lukt om alle afspraken na te komen (vraag niet hoe!). Tijdens al die gebeurtenissen komt aan het licht hoe deze monsterlijke traditie levens heeft verwoest en relaties verziekt.

Doorbreken van slechte gewoonten

Tradities zijn taai en oppermachtig. Ook al heeft maar een minderheid baat bij het handhaven, als ze op sleutelposities zitten, trekken ze aan het langste eind. Onder het suikerzoete verhaaltje gaat een protest schuil. Als je dat ontdekt wordt de film een stuk beter te verteren. Er loopt nog een verhaallijntje in de film. Marcello kan als briljante maar arme leerling een beurs krijgen om verder te studeren. Dan is hij bevrijd van het eiland, bevrijd van een uitzichtloos bestaan als visser. Alleen: het examen zit zijn afspraak in de weg. En de dochter van de burgemeester is juist teruggekeerd naar het eiland en van plan daar te blijven. Zie daar een heus dilemma. Welke keuze maakt Marcello?

Bruikbaar?

Alleen als je van dit genre houdt en zoekt naar het verhaal achter het verhaal is deze film de moeite van het bekijken waard. Hij wordt aangeprezen als van het zelfde niveau als Il Postino, maar dat is niet het geval. Als coach kan ik hem sommige kandidaten wel aanbevelen. Het helpt hen om de betrekkelijkheid van massieve systemen te leren zien.

Advertenties

About this entry