De krenten en de pap

Nee, het is geen verschrijving. Ik weet heus wel hoe het gezegde luidt. Ik wil het juist eens hebben over de pap. Met de pap wordt ons dagelijkse doen bedoeld. Het leven dat zijn gang gaat. Waar veel herhaling en wellicht ook sleur in zit. En al die dingen die moeten en noodzakelijk zijn, maar waar ik nu niet direct warm voor loop. Pap is saai. Het voedt, het houdt me op de been, maar er is gewoon niks aan. Als ik niet zo nu en dan een krent tegenkwam hoefde ik geen pap meer.

Ik heb ontdekt dat ik door me te concentreren op de krenten steeds minder aandacht ben gaan schenken aan de pap. Dat bevalt me niet. Ik zou er eerlijk  gezegd niet aan moeten denken dat ik alleen maar krenten zou moeten eten. Pap met teveel krenten is niet te pruimen. Daarom kies ik ervoor meer aandacht aan de pap te schenken. Leven van weekend naar weekend waarin dan alle spannende dingen moeten (ja, moeten!) gebeuren, niets voor mij. Als ik me concentreer op wat er vandaag aan de beurt is, als ik mijn energie steek in de ‘gewone’ werkzaamheden, ontvangen die een glans, een meerwaarde. En zo lukt het me om van mijn leven van dag tot dag een pap te maken, die wat smaak betreft het niet hoeft te hebben van de krenten.

Nu tref ik het, althans, dat vind ik zelf. Want ik heb verschillende bordjes. Mijn werk als missionair consulent brengt me op tal van plaatsen waar ik interessante mensen ontmoet, bevlogen, gepassioneerd. Hun vragen zijn mijn vragen en samen zoeken we naar antwoorden. Mijn werk als loopbaanadviseur geeft me volop de ruimte om mijn missie in kwijt te kunnen: mensen brengen naar werk dat hun hun passie heeft en waar ze opbloeien. Mijn werk als educatief auteur geef me de kans om teksten en werkvormen te bedenken die leerlingen verder brengen en ontdekkingen laten doen. Mijn aandeel in het denkwerk rond kindertheologie geeft ruimte aan creativiteit en spiritualiteit.

Zijn het allemaal krenten op die verschillende bordjes? Nee, er zitten er wel tussen. Maar het is vooral uitstekende pap. Mijn werk? Ik lust er wel pap van.

About this entry