Kloosterwaar uit Keulen

Of: Gutes aus Klöstern. Nog een keer Manufactum, en dan is het genoeg. Vanmorgen ontbeten met vers gebakken broodjes, roomboter en vijgenconfituur. En wat voor! Figue, fruits du Provence, confiture extra. Gemaakt door de nonnen van de Abbaye Notre Dame de L’Annoncoiation. Beter heb ik niet geproefd. Manufactum brengt een keur aan producten vervaardigd door kloosterlingen uit tal van landen met als gemeenschappelijk kenmerk dat de kwaliteit uitmuntend is. “Feinkost”: koek, gebak, snoep, chocolade, ingemaakt fruit, confitures, honing, azijn, olijfolie, mosterd, paddestoelen, kruiden, vleesconserven, worsten, hammen, bieren, wijnen, te veel om op te noemen.
Maar ook: handwerk: smeedwerk, gereedschap, sieraden, kleding, schoeisel, plantenmest en dergelijke.
Daarnaast vervaardigen ze ook muziek, boeken en voorwerpen die behulpzaam zijn bij stilte en inkeer.
Mij doet het wat. In deze dolle wereld met zijn ratrace is stilte en rust zeldzamer dan ooit. Kloosters brengen het dichterbij. Ik hoef niet altijd van mijn plek te komen. Door iets te ‘gebruiken’ wat daar vandaan komt geniet ik al vast een beetje stilte en rust. Het lijkt wel of het mee verpakt wordt, of het tot me komt op het moment dat ik luister naar muziek, proef van de jam, eet van het brood.
Kloostergemeenschappen hebben het moeilijk: ze ontvolken. Dan wordt de vredige stilte een doodse stilte. Ik hoop door hun producten af te nemen en hen zo nu en dan te bezoeken iets bij te dragen aan hun instandhouding…

Kloostergang Abdij Sint Benedictusberg Vaals

About this entry