Colonia

detail bronzen deur Sankt Ursula

Morgen een dag naar Keulen, (of eigenlijk Colonia Claudia Ara Agrippinensium), naar St. Severin, St. Maria Lyskirchen, Basilika St. Andreas, St. Aposteln, St. Gereon, St. Ursula, St. Pantaleon, Sankt Maria im Kapitol, Groß St. Martin, St. Georg, St. Kunibert en St. Cäcilien. Wel, dat is teveel voor een dag. En sommige zag ik al tijdens een eerder bezoek. Geloof me, de geallieerde bombardementen hebben ook deze kerken zwaar beschadigd. Maar met liefde zijn ze weer opgebouwd. Ik vind het boeiend om in het levend weefsel van de stad deze eeuwenoude gebouwen op te sporen en terug te vinden. Sommige zijn zo bescheiden dat ze niet boven de omringende gebouwen uitsteken. Zodat je verrast wordt als je een hoek omgaat en ineens oog in oog staat met een Romaans juweel. De dikke muren en kleine ramen houden het geluid van de stad buiten. Binnen kan ik verstillen. Ik heb er zin in…


About this entry